12 آوریل 2023- محققان اسپانیایی در مقاله ی منتشر شده درDiabetes Research and Clinical Practice  به این نتیجه رسیده اند که تغییر به یک سیستم حلقه بسته هیبریدی پیشرفته (AHCL) با بهبود بازگرداندن آگاهی از هیپوگلایسمی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 (T1D) مرتبط است.

در مورد اثربخشی سیستم حلقه بسته هیبریدی پیشرفتهدر بهبود هموگلوبین A1c در میان بیمارانی که باIAH (اختلال در درک علایم هیپوگلیسمی) مراجعه می کنند، نسبت به بیمارانی که درک مناسبی از علائم هیپوگلایسمی دارند، کمبود داده وجود دارد.

تیمی از محققان در یک مطالعه آینده نگر با شرکت 46 نفر به این موضوع پرداختند. آنها بیماران را بر اساس درمان استفاده شده قبل از تغییر بهMinimed® 780G ، به سه گروه طبقه بندی کردند:

· درمان با دوز چندگانه انسولین(MDI) بعلاوه ی FGM[1]، شامل شش بیمار.

· تزریق مداوم انسولین زیر جلدیبعلاوه یFGM شامل 21 بیمار.

· پمپ حسگر تقویت شده با تعلیق پیش بینی کننده ی افت قند خون شامل 19 بیمار.

نتایج مطالعه را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

· میانگین سنی شرکت کنندگان 15 ± 37 سال و مدت زمان ابتلای آنها به دیابت 10 ± 20 سال بود.

· دوازده بیمار که 27% از شرکت کنندگان را تشکیل می دادند، IAH را که بر اساس نمره کلارک ≥ 3 تعریف می شود، در ابتدای تحقیق نشان دادند.

· نرخ فیلتراسیون گلومرولی تخمینی (eGFR)در بیماران IAH مسن‌تر کمتر از بیماران بدونIAH  بود، البته هیچ تفاوتی در معیارهای CGM یا A1c در ابتدای تحقیق بین دو گروه وجود نداشت.

· پس از شش ماه، کاهش کلی هموگلوبین A1c در سیستم AHCL از 0.5 ± 6.9 درصد به 0.6 ± 6.7 درصد، بدون توجه به نوع درمان قبلی با انسولین گزارش شد.

· بیماران گروه IAH با کاهش A1c از 0.5 ± 6.9 به 0.4 ± 6.4 درصد، در مقابل 0.5 ± 6.9 تا 0.6 ± 6.8 درصد در گروه بدون IAH، بهبود قابل توجهی را در کنترل متابولیک نشان دادند. یک افزایش موازی در کل انسولین های بولوس روزانه و اصلاح خودکار دوزهای انسولین بولوس دیده شد که توسط سیستم حلقه بسته هیبریدی پیشرفته انجام شده بود.

· پس از شش ماه، نمره ی کلارک بیماران مبتلا به IAH از 0.8 ± 3.6 (پایه) به 1.9 ± 1.6 کاهش یافت.

· پس از شش ماه استفاده از سیستم AHCL، در سه بیمار ( 7 درصد از شرکت کنندگان)، که با نمره کلارک ≥ 3 مراجعه کرده بودند، خطر ابتلا بهIAH ، 20 درصد کاهش یافت.

محققان نوشتند: تغییر از هر روش تجویز انسولین به یک سیستم حلقه بسته هیبریدی پیشرفته، آگاهی از هیپوگلایسمی و کنترل متابولیک را در بیمارانی با سابقه ی دیابت نوع 1، به ویژه در بزرگسالانی که درکی از علائم هیپوگلایسمی ندارند، بهبود می بخشد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/switching-to-advanced-hybrid-closed-loop-system-improves-detection-of-hypoglycemia-in-t1d-patients-109868

 



[1]Flash Glucose Monitoring